2014.07.23.
14:10

Írta: csapogi (Pogonyi Csaba)

Miért nem a turistáké a Bubi?

A héten végre elindult a Bubi 1000 fős tesztüzeme, egyre több ember használja és egyre többen beszélnek róla. Visszatérő elem, hogy ezt az egészet a turistáknak építettük: EU-s pénzből EU-s turistáknak.

 

 Forrás: 444.hu

Már előre elárulhatjuk: a Bubi nem a turistáknak épült, a Bubi elsősorban a mindennapi munkába járóké és a diákoké lesz.

Erős Pista, Pick szalámi

Először nézzük meg, hogy nézne ki a rendszer, ha a turistáknak építették volna. Reggel csoportosan odamennek a kölcsönzőhöz, ráérősen körbekerekezik a várost, majd visszaviszik a biciklit. Ha erre a piacra szeretnénk belépni, akkor a kölcsönzés árazása és a dokkolók elhelyezése is ehhez kell hogy idomuljon: legyen napi bérlet, és a főbb tömegközlekedési csomópontokban legyen kevés de nagy dokkoló.

Ha valaki már használta a berlini közbringa-rendszert (Call a Bike), ismerős lehet neki ez a konstrukció: a budapestihez hasonló lépcsős (percdíjas) árazás mellett van egy 24 órás bérlet is: fizetsz 15 eurót, és addig használod amíg szeretnéd. Ez a 15 euró a percdíjas megoldásban 3 órára lenne elég. A dokkolók pedig elsősorban a belvárosi nagy csomópontokban vagy parkolóknál vannak elhelyezve. Kevés, de nagy állomások vannak, hogy a vasárnap délelőtti csúcsszezonban se fogyjon el a bicikli.

Háztól-házig télen-nyáron

Ehhez képest hogy néz ki egy olyan rendszer, ami a dolgozóknak/diákoknak lett kitalálva? Ezek az emberek rövid időre használják a biciklit, reggel munkába, este hazafele. Hosszabb távokat nem bicikliznek le (idő, energia, izzadás), viszont a metróállomástól a munkahelyig értékes perceket takaríthatnak meg ha közbringáznak.

A párizsi Vélib rendszert a munkába járóknak találták ki. Az árazása és a dokkolók elhelyezése is így lett kitalálva: az első félóra ingyenes, utána viszont meredeken emelkedik az ár (30-60. perc 1 euró, 60-90. 2 euró, 90+ 4 euró félóránként). Az egész város tele van kicsi, akár pár bringás dokkolókkal. Ez azért jó, mert – kis túlzással – háztól-házig tudsz biciklizni, nem kell a dokkolótól még 2 percig sétálnod.

A mi drága Bubink

A Bubi ezek alapján egyértelműen a munkába járóknak épült. Az árazása nagyon hasonlít a párizsihoz: az első félóra ingyenes, utána pedig félóránként kell fizetni, egyre nagyobb mértékben. A befizetésnek csak a 25.000-es kaució szab határt, ami 10 és fél órára elég. A berlini napidíjasnál 24 óra kerül 4.575 forintba (15 euró, 305-ös árfolyamon).

A dokkolók elhelyezésénél egyelőre közelebb állunk Berlinhez: kevés helyen van állomás, de azok nagyok. Így egy dolgozó embernek még nem ideális a rendszer: sokat kell sétálni a dokkolóhoz oda-vissza.

A mostani Bubi még csak beetetés, készen vannak már a tervek a Bubi 2-re is. A teljes rendszert kibővítenék: több dokkoló, a város külső pontjain is. Ezzel a fejlesztéssel pedig már állomássűrűségben is beérnénk Párizst.

Opelből Ferrari-t

A tervek szintjén egyértelmű a szándék: 2030-ra minden tízedik budapesti járjon biciklivel. Ehhez elengedhetetlen az olcsó és kényelmes közbringa-rendszer. Viszont azt is látni kell, hogy a mostani rendszer még csak beetetés: kapunk egy Opel-t, és ha rendesen használjuk, lesz helyette Ferrarink.

3 komment

Címkék: közlekedés portfolioblogger Budapest Bubi

A bejegyzés trackback címe:

https://kozgazdaszmaganyossaga.blog.hu/api/trackback/id/tr746537829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fehérfarkas 2014.07.24. 01:07:01

Ez egy megírt PR cikk?
Ahol lakom a 7. kerületben az teli van Bubikkal. Csakhogy amikor az ismerőseimhez, vagy barátaimhoz megyek, akik más, főleg a külsőbb kerületekben (és a paneles lakótelepeken) laknak, akkor oda nem tudok Bubit használni mert ott nincsen Bubi parkoló. Ráadásul a munkábamenet sem jó példa, mert a irodai dolgozók közül a kőlsőbb kerületekben levő irodák környékén szintén nincsen Bubi, ahogy az ipari munkások munkahelyeinél a gyáraknál sincsen.
A sarki gyroshoz a saját kerületemben (mert ez a 7. kerület teli van) pedig nem Bubival fogok menni, hanem gyalog.
Ha a Bubi csak arra jó, hogy a 7-ből átmenjek a 6. kerületbe, ami gyalog 15 perc, mert a belső és külső kerületek között a Bubi nincs megfelelően kiépítve, akkor ez a rendszer eleve halálra van ítélve. Legalábbis, ha a turisták helyett a lakosságnak szánták munkába a napi járáshoz (meg egymáshoz is ezzel menjenek az emberek az autók helyett).
A párizsi és berlini példák jól működhetnek, de ez itt azoknak a magyarosch (sch-val!!!) megoldása. Olyan mint a magyar narancs: kicsi is, meg savanyú is, de legalább sárga :D :D :D

fehérfarkas 2014.07.24. 01:18:34

@fehérfarkas:

Megnéztem a Bubi tarifáit. Egy német vagy francia fizetéséhez képest ezek filléres összegek. Egy magyar fizetéshez képest ez igencsak húzós.
Egy autósnak ez 400 Ft/l benzár esetében egyáltalán nem csábító. Mert igaz ugyan, hogy a benzár is drága, de kényelmesebb, barátok, családtagok is elférnek benne kényelmesen + csomagok + munkadolgok.

A 24 órás napijegy 500 Ft-ért igencsak csábítóan hangzik, de a 25.000 Ft-os kaucióba a panellakótelepeken élő átlagbérből és fizetésből élők soha nem fognak belemenni. 25 ezer forint egy átlagbérből élő ember számára hatalmas nagy összeg (a rezsi + kaja költségeinek a kifizetése után sok családnak nem is marad ennyi félretenni való pénze sem, főleg ha van valami hitele is amit törlesztenie kell). Páriszban vagy Berlinben az ottani átlagfizuhoz képest a 25.000 Ft-nak megfelelő kaució még a segélyen élő afrikai bevándorlókat sem riasztja el, de ez itt Magyaroszág, magyar jövedelmi viszonyokkal.

fehérfarkas 2014.07.24. 01:30:46

@fehérfarkas:

Ja és még egy: ugye a Bubi nincs kiépítve mindenüvé, és a külső kerületekben élőkhöz valószínűleg majd csak nagyon sokára lesz (talán 2030-ra?). Addig pedig nekik vagy autózniuk kell, vagy tömegközlekedniük. Vagyis nekik a Bubi díját a benzin vagy a BKK bérlet mellett kell megvenniük, ha Bubuizni is akarnak.
A mai magyar/fővárosi jövedelmi viszonyok mellett ezt csak kevesen fogják bevállalni.
(a fővárosban nemcsak a belső kerületek irodákban dolgozó értelmiségi rétege lakik, meg nemcsak a budai hegyoldal gazdagjai - márpedig a poszt ezt írja: "Bubi nem a turistáknak épült, a Bubi elsősorban a mindennapi munkába járóké és a diákoké lesz")

Én szerencsére megengedhetem maganka anyagilag a Bubit - csak éppen értelme nincsen, amert ahol sűrün ki van építve oda gyalog vagy tömegközlekedéssel pillanatok alatt el tudok jutni, ahova viszont jól jönne a külsőbb kerületekben lakó haverjaimhoz, ismerőseimhez, oda meg nincsen kiépítve. Fölöslegesen pedig nem szórom a pénzt. Kapitalista vagyok, és nem szégyellem. Ha már pénzt akarm tőem valaki, akkor adjon érte olyan szolgáltatást, amiért meg is éri fizetnem. A kommunizmus korszakának vége, hogy x@rért fizessek. Ha majd 2030-ban a teljes városban ki lesz építve a Bubi, majd akkor igénybe veszem.
Az nekem nem motiváció, hogy ha sokat használok valamit amire nincsen szükségem (mert az a szolgáltatása nincs kiépítve), vagyis olyanért fizetek amit nem azt nyújtja nekem, amire szükségem van, akkor majd 2030-ra abból a pénzből kiépítik azt a színvonalat és szolgáltatást amire ténylegesen szükségem van.
A kapitalizmus pont fordítva működik: azért fizetek, amire ténylegesen szükségem van - és ha valaki a pénzemet akarja, akkor nyújtson érte minőségi szolgátatást. Fordítva nem működik, hogy előbb fizessek, aztán majd abból kiépíti nekem (vagy jó magyarosch módon lelép a pénzemmel és a beígért szolgáltatást nem kapom meg).
süti beállítások módosítása